Stichting Voor de Wind presenteert in samenwerking met 't Hoogt en Louis Hartlooper Complex: Cineconcerten.
Beleef dit najaar de Roaring Twenties tijdens de CineConcert-avonden in de sfeervolle Nicolaïkerk in Utrecht. Er staan twee filmklassiekers op het programma die je beslist niet mag missen: Lucky Star en Phantom Of The Opera. De films worden live begeleid op het orgel.

100 jaar geleden deed de lange speelfilm zijn intrede en daarmee ontstond een nieuw fenomeen: de bioscoop. Films waren zwartwit en zonder geluid, de zogeheten stomme films.

Live orgelmuLuckyStar2zieken stomme film in Utrecht

Om de spanning erin te houden werd film in de bioscoop begeleid door een huisorkestje, pianist of organist. Onder de vroege stomme films zitten talloze juweeltjes, waarvan Stichting Voor de Wind in samenwerking met ’t Hoogt en het Louis Hartlooper Complex er een aantal heeft geselecteerd om dit najaar exclusief in Utrecht te vertonen, mét live muziek!

Op donderdag 24 september 2015 vindt het eerste CineConcert plaats: Lucky Star van regisseur Frank Borzage uit 1929.
Lucky Star vertelt over de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog voor een terugkerende soldaat (Charles Farrell) en een boerenmeisje (Janet Gaynor). Hoofdrolspeelster Janet Gaynor won in hetzelfde jaar de eerste Academy Award voor beste vrouwelijke hoofdrol in drie films: 7th Heaven (1927), Sunrise: A Song of Two Humans (1927) en Street Angel (1928).

Donderdag 24 september 2015: Lucky Star
(1929, regie Frank Borzage)
Muziek: Gijs van Schoonhoven op orgel

Donderdag 19 november 2015: The Phantom of the Opera
(1925, regie Rupert Julian)
Muziek: Joost Langeveld, orgel en Catharina Jansen, sopraan.

CineConcert
Aanvang van beide filmconcerten:
19.30 voorprogramma
20.15 aanvang film

Plaats: Nicolaïkerk, Nicolaaskerkhof 8, Utrecht (naast Centraal Museum)
Kaarten à €15,00* verkrijgbaar aan de kassa (pinnen niet mogelijk!) of via www.tivolivredenburg.nl
*Houders van een studentenkaart, CJP, Filmclubpas of Cinevillepas krijgen €2,50 korting